Beton (nie) pali się do pomocy
Beton jest doskonałym materiałem budowlanym, którego jednym z większych plusów jest bardzo wysoka wytrzymałość ogniowa, a co za tym idzie, zapewnienie stosunkowo dużego bezpieczeństwa ludziom, którzy znaleźliby się w niebezpieczeństwie.
Dobrze zaprojektowana konstrukcja zapewnia bezpieczeństwo na paru głównych obszarach w zakresie pożarnictwa, do których możemy ogólnie podporządkować ochronę osób, mienia, środowiska oraz zachowanie nośności.
Beton jako materiał niepalny nie ulega zniszczeniom w wysokich temperaturach. W temperaturze pomiędzy 250 a 400 stopni Celsjusza może rozpocząć się proces odpryskiwania betonu, kiedy to jego kawałki odpadają od całości. Powyżej 600 stopni beton nie będzie funkcjonował w pełni swoich możliwości konstrukcyjnych – jednak ani to, ani owe odpryskiwanie nie ma znaczącego wpływu na stabilność konstrukcji.
Kiedy w 2005 roku doszczętnie spłonął w Madrycie budynek Windsor Tower, konstrukcja nie uległa zawaleniu, co stanowi mocny dowód na to, że umiejętnie rozmieszczone betonowe podpory minimalizują ryzyko zawalenia się budowli.
Dzięki swoim cechom beton chroni znajdujące się w niebezpieczeństwie osoby, nie tylko poprzez zniwelowanie zagrożenia zawalenia się konstrukcji, ale także poprzez umożliwienie bezpiecznej ewakuacji oraz ułatwienie akcji gaśniczej. Ogień nie może zająć ani nawet znacząco naruszyć betonowych konstrukcji, które stanowią wówczas osłonę i swego rodzaju tunel dla uciekających lub strażaków chcących ugasić ogień.
Na poniższej tabelce przedstawiliśmy porównanie betonu z drewnem i stalą pod kątek ich cech podczas ewentualnego pożaru. Zarówno z niej, jak i z powyższego tekstu wynika, że beton jest tym materiałem, który szczególnie powinniśmy brać pod uwagę podczas projektowania budynków.
Warto również zwrócić uwagę, jak doskonale beton sprawdza się także jako materiał do budowy tuneli. Tam większe od samego ognia niebezpieczeństwo dla ludzi stanowi dym wydzielany przez spalane materiały – szacuje się, że w dymie człowiek jest w stanie przeżyć nieco ponad dwie minuty. W tym przypadku beton sprawdza się nie tylko jako budulec tuneli, ale przede wszystkim nawierzchnia drogowa. W przeciwieństwie do asfaltu, beton nie ulega zmiękczeniu ani odkształceniu (a więc nie przeszkadza strażakom) i nie wydziela toksycznego dymu nawet w ekstremalnych temperaturach.